Persbericht 14 december 2022 – Den Haag – 14 december – Vandaag debatteert de Tweede Kamer over leefstijl en preventie. Een verbod op kindermarketing staat daarbij hoog op de agenda. En dat is niet voor niets. Uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok blijkt dat ongezonde reclame op social media jongeren beïnvloed.
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen van 7 – 18 jaar, voornamelijk ongezonde voeding in verschillende type posts voorbij zien komen. Het varieert van advertenties van bedrijven, supermarkten of merken die voedingsproducten laten zien. Tot gesponsorde posts van influencers waarbij zij recepten of specifieke producten aanprijzen. Maar ook posts waarbij iemand laat zien wat men eet of drinkt, zonder dat dit (zichtbaar) gesponsord is.
Tv-programma Pointer kaartte al eerder aan dat 40% van de kinderen (6 tot 12 jaar) en 53,5% van de tieners reclame ziet voor chips, snacks, snoep of frisdrank. ‘Formeel’ is volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet toegestaan.
Beïnvloed door reclame
Het onderzoek bevestigd dat kinderen worden beïnvloed door reclames, met name voor snacks. Zij geven aan wel eens eten of drinken te kopen naar aanleiding van posts op social media. “Ik heb het vooral met chips en Red Bull. Dan loop ik de volgende ochtend meteen naar de supermarkt.” – Deelnemer, 17 jaar
Ouders realiseren zich dat hun kinderen beïnvloed worden en vinden het vervelend of frustrerend dat hun kind zoveel (ongezond) eten en drinken op social media ziet. “Ik was me er niet van bewust dat kinderen zoveel ongezond eten en drinken zien. Het verbaast me echt”, aldus een van de ouders.
“Het is voor ouders haast onmogelijk om kinderen niet in aanraking te laten komen met social media en de ongezonde verleidingen online. We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.” Aldus Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG.
Verbod kindermarketing
Leefstijl & preventie staan vandaag centraal in de Tweede Kamer. Omdat de huidige zelfregulering onvoldoende werkt, wil het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Inzichten uit het onderzoek tonen hiervoor de urgentie aan. Een positieve ontwikkeling dat het kabinet spreekt over een verbod op kindermarketing dit is een stap in de goede richting. Maar een gezonde (online) leefomgeving krijgen we alleen voor elkaar als iedereen hieraan bijdraagt.
Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok, in opdracht van JOGG
- Op digitaalopvoeden.nl wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. -