Kinderen en groeps-chats: tips en adviezen

groeps-chats en kinderen adviezen tips

Door de corona periode kwam er een thuisscholing periode. De meeste basisschoolleerlingen kregen online les en op vele scholen werd Microsoft Teams ingezet. Een hele fijne manier voor leraren om contact te houden met de leerlingen en om schooltaken in op te slaan. Maar Microsoft Teams zorgde voor meer nieuwe mogelijkheden voor kinderen, bijvoorbeeld om onderling te chatten en een groeps-chat te starten. Kinderen en groeps-chats kunnen voor problemen zorgen.

Microsoft Teams voor thuisscholing

Iedere basisschool ging er natuurlijk anders mee om, maar bij veel basisscholen werd Microsoft Teams ingezet voor de bovenbouw, dus vanaf groep 5.
In Microsoft Teams konden leraren lesmateriaal zetten, openbare groepen maken waarin de kinderen berichten en foto’s konden plaatsen en groepen maken waar kinderen alleen kunnen lezen, maar zelf niet kunnen reageren.

Groeps-chat binnen Microsoft Teams

Maar Microsoft Teams heeft dus ook chat mogelijkheden. Veel ouders kiezen er bewust voor om hun kind nog geen smartphone te geven in groep 5 en 6 en een aantal ouders ook nog niet in groep 7 (en 8). Met name het chatten met klasgenoten speelt mee, want hoe houd je controle als ouder op wat er in groepsapps gezegd wordt en is je kind al oud genoeg om met deze verantwoordelijkheid om te gaan?
Maar Microsoft Teams zorgde er ineens voor dat chatten met elkaar wél mogelijk was. En er waren veel kinderen die dat wel heel interessant vonden.

Af en toe een chat bericht..

Toen de kinderen net begonnen met Microsoft Teams merkte ik dat er wel eens iemand een chat stuurde tijdens de uitleg van de stof. Dus terwijl de leraar de stof aan het uitleggen was aan de kinderen, kreeg mijn zoon ineens een chat binnen of hij ’s middags zin had om af te spreken. Weg concentratie.
Met mijn zoon ben ik het gesprek aangegaan hierover. Gelukkig vond hij het zelf ook vervelend dat er tijdens de uitleg berichten gestuurd worden. Hij besloot om, wanneer dat gebeurde, kort te reageren met een chatbericht dat hij de uitleg wilde volgen. En na de uitleg kwam hij dan op de vraag terug.

Groeps-chats met heel veel onzin

Een weekje later begonnen kinderen de groeps-chat uit te vinden. Iemand opent een chat en voegt daar een aantal kinderen aan toe. Vervolgens kwamen er een hoop (in mijn ogen) onzinnige praat en GIF-jes langs. Niets verkeerds of vervelends, maar wel veel onzin.
Met mijn zoon sprak ik daarover. Hij ervoer het niet als vervelend. Prima. Ik vond het onzinnige berichten, maar hij vond het wel grappig, dus daarmee heb ik het ook losgelaten. Wel hebben we afgesproken dat ik af en toe mee kijk in zijn chats.

Ik merkte dat het voor mij als ouder misschien juist wel een fijne manier was, om op deze manier alvast een beetje ‘normaal’ te maken dat ik af en toe mee kijk met zijn gesprekken met vrienden. Zo wordt het voor hem ook normaal en is het wellicht, zodra hij een smartphone heeft en met vrienden kan appen, voor hem logisch dat ik ook daar soms even mee kijk.

Ik voel me buiten gesloten..

Een paar weken verder werd Microsoft Teams voor alle kinderen steeds normaler, iedereen leerde het steeds beter gebruiken en werd er makkelijker in. Zo werd mijn ene zoon ineens buiten schooltijden gebeld door andere kinderen via Microsoft Teams. Ook de ‘kun je spelen vandaag’ vragen kwamen steeds meer en in groep-chats werd afgesproken waar gespeeld zou worden. En daar ging het ook een beetje mis. Kinderen die in de groep vroegen of iemand wilde spelen en vervolgens werd er privé weer gechat dat iemand liever met z’n tweetjes wilde spelen in plaats van met een groepje. Kinderen die aangaven dat ze zich buitengesloten voelden, kids die de chat verlieten omdat het irritant werd, en vervolgens direct weer in de groeps-chat werden toegevoegd door anderen en ga zo maar door.

Ook in dit geval ben ik met mijn zoon  gaan praten wat hij er van vond en hoe hij hiermee om kon gaan. Zelf besloot hij het te negeren en dan wel erover te hebben met zijn vriendjes als hij die weer zag met het buiten spelen.

En toen ging het te ver..

Inmiddels zijn de meeste basisscholen weer gestopt met het actieve gebruik van Microsoft Teams, aangezien de lessen weer (deels) op school plaatsvinden. Bij mijn ene zoon is hiermee ook Microsoft Teams een soort van klaar: er is geen activiteit meer.
Maar bij mijn andere zoon wordt Teams dus nog wel gebruikt. Met name om samen te kunnen chatten terwijl ze op de computer Minecraft Education spelen. Ze kunnen dan bij elkaar in de Minecraft wereld en dus ondertussen chatten. Super leuk natuurlijk!
Maar ineens had iemand een ander klasgenootje toegevoegd die ook mee wilde doen, maar hij begon al vrij snel vervelende chatberichten te sturen, met ongepast taalgebruik.
Mijn zoon zei het gelukkig tegen mij en ik gaf aan dit graag bij de ouders van dit klasgenootje te willen melden. Mijn zoon vond dat prima. Ik vind het belangrijk om dat wel eerst met mijn zoon te overleggen, zodat ik ook kan uitleggen waarom ik dat wil doen. Ik zou er overigens ook respect voor hebben als hij niet wilde dat ik het zou bespreken, maar dan had hij zijn klasgenootje van mij er wel zelf op aan moeten spreken.

Conclusie

Zorg ervoor dat je bij je kind betrokken bent als het gaat om chatten. Maak het ‘gewoon’ dat je af en toe eens meekijkt en creëer het vertrouwen dat je zoon of dochter kan delen waar hij of zij mee zit. Dit doe je onder andere door ook niet direct te straffen en boos te worden wanneer er iets is voorgevallen. Bespreek het samen en kijk hoe het een volgende keer anders kan.

Groeps-chats en kinderen: het kan leuk zijn, maar het kan ook veel problemen opleveren. Een kind kan door een groeps-chat veel druk ervaren. Lees de tips!


Uitgelichte foto via Shutterstock





- Op digitaalopvoeden.nl wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. -

 



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.