Nederlandse tieners en vervelende online ervaring

Nederlandse tieners en vervelende online ervaring

Onlangs ontving ik een persbericht in mijn inbox waar ik behoorlijk van schrok. Maar liefst één op de drie Nederlandse tieners heeft vervelende online ervaring! Eén op de drie! Dat is echt enorm veel.

Dat betekent dus dat van elke drie jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud in Nederland, er één een vervelende ervaring heeft met het internet. De meest voorkomende gebeurtenis die als naar ervaren wordt is het ontvangen van berichten met schokkende inhoud. Denk aan een seksueel getinte afbeelding in een groepsapp, of een bizarre afbeelding van IS-strijders.

Safer Internet Centre Nederland

Daarna komen andere ervaringen zoals pesten, lastiggevallen worden/stalking, gehackt worden en sexting. Echt bizar hoe laagdrempelig anderen het kennelijk vinden om jongeren op deze manier lastig te vallen.
75% van de jongeren zoekt hulp bij hun ouders als zij online problemen hebben. Gelukkig maar, want hierover praten is zó belangrijk.
De gegevens komen uit onderzoek van het Safer Internet Centre Nederland, dat is uitgevoerd in het kader van Safer Internet Day op 11 februari. Op deze jaarlijks terugkerende dag wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor veilig en verantwoord internetgebruik door jongeren.

Advies vragen bij ouders werkt het beste

Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren op verschillende manieren naar oplossingen zoeken voor hun online problemen. Meestal nemen zij hun ouders (74%) of vrienden (38%) in vertrouwen voor het vinden van oplossingen. Een kwart van de jongeren zoekt zelf online naar oplossingen. Uit navraag aan de jongeren bleek het in vertrouwen nemen van de ouders het beste te werken voor de jongeren. Maar ook bij vrienden en op internet vinden jongeren meestal een oplossing.
Bij de ouders blijkt dat, wanneer kinderen bij hen aan de bel trekken voor online problemen, meer dan de helft hun kinderen op gevoel adviseert. Als ouders zelf vragen hebben over de opvoeding van hun kind(eren), bespreken zij dit vooral met hun partner (64%), gaan zij online op zoek naar informatie (45%) of vragen zij advies aan andere ouders (44%).

Hulp voor ouders

“Ik vind het goed om te zien dat ouders er voor hun kinderen zijn als ze hulp zoeken. Door zelf of samen op zoek te gaan naar een oplossing”, zegt Marjolijn Bonthuis van Safer Internet Centre Nederland. “Zeker omdat je als ouder niet altijd weet wat je kinderen doen of meemaken, is het belangrijk dat je er kunt zijn als het nodig is en dat je dan weet waar je terecht kunt voor hulp en betrouwbare informatie. De organisaties achter het Nederlandse Safer Internet Centre helpen daar graag bij.”

Social media

Als jongeren op internet op zoek gaan naar oplossingen, gebruiken ze vooral zoekmachines, YouTube en sociale media. YouTube is onder jongeren tussen de 12 en 14 jaar een stuk populairder (44%) dan onder jongeren tussen de 15 en 18 jaar (25%). Er is ook verschil te zien bij het gebruik van sociale media tussen meisjes en jongens. Eén op de drie meisjes gebruikt sociale media als informatiebron bij online problemen, bij jongens is dat minder, namelijk één op de vijf.

Mediaopvoeding is een gedeelde verantwoordelijkheid

Ouders hebben zelf het idee invloed te hebben op wat hun kinderen online doen: 57% van de ouders heeft die mening. Tegelijkertijd geeft vier van de tien ouders aan het moeilijk te vinden om goede richtlijnen te geven. Ouders zien de mediaopvoeding dan ook als een gedeelde verantwoordelijkheid voor zichzelf en school.

Over het onderzoek

Dit onderzoek geeft inzicht in hoe ouders en jongeren hulp zoeken als ze te maken hebben met online problemen. Aan het onderzoek namen 1.002 jongeren tussen de 12 en 18 jaar en hun ouders deel. 461 jongeren waren tussen de 12 en 14 jaar en 541 jongeren waren tussen de 15 en 18 jaar.

Over Safer Internet Day

Safer Internet Day was dit jaar op 11 februari 2020. Safer Internet Day is een initiatief van de Europese Commissie. Op deze jaarlijks terugkerende dag wordt in meer dan 100 landen wereldwijd aandacht gevraagd voor veilig en verantwoord internetgebruik door jongeren.

Maar liefst één op de drie Nederlandse tieners heeft vervelende online ervaring! Eén op de drie! Dat is echt enorm veel. Lees hier alles over dit onderzoek.


Tienerfoto via Shutterstock





♥ ♥ ♥ Op digitaalopvoeden.nl wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



2 Comments

  • Reply
    Cyberpesten: hoe aanpakken en voorkomen - Digitaal Opvoeden
    12 februari 2020 at 11:02

    […] Uit onderzoek (februari 2020) blijkt dat de meeste kinderen hun ouders om hulp vragen bij vervelende online ervaringen. […]

  • Reply
    De 5 belangrijkste smartphone regels voor je tiener - Digitaal Opvoeden
    12 februari 2020 at 11:01

    […] Zie je vormen van cyberpesten? Uit onderzoek (februari 2020) blijkt dat 1 op de 3 (!) tieners een vervelende online ervaring heeft, dus het is echt iets om als ouders mee op te letten en in gesprek te blijven. Spreek af dat […]

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.